وظایف درب رادیاتور و عملکرد آن
     
    این فرایند دقیقا در رادیاتور خودرو صورت می‌گیرد که با متراکم نگه‌داشتن بخارات مایع خنک کننده درون رادیاتور، نقطه جوش را تا دمای موتور افزایش می‌دهند. دو سوپاپ جهت تنظیم فشار بخارات آب در رادیاتور تعبیه شده است. یک سوپاپ فشار و دیگری سوپاپ مکشی یا خلاء که هر یک وظیفه ای دارند.

  • درب رادیاتور شامل دو سوپاپ می باشد:

    1. سوپاپ فشار
    2. سوپاپ خلاء

    وظایف
    1- سوپاپ فشار

  • جلوگیری از خارج شدن فشار و تبخیر آب:

  • با این امر آب در دمای 140  درجه سانتیگراد به جوش آید.
    2 – سوپاپ خلع

  • جلوگیری از جمع شدن شیلنگهای آب:

  • هنگامیکه موتور روشن است تمامی شیلنگها در اثر حرارت ناشی از کارکرد موتور گرم و منبسط شده، و زمانیکه موتور خاموش میشود, شلنگها سرد و منقبض می شوند، این همان موقعی است که سوپاپ خلعی بکار افتاده و خلع ایجاد شده داخل سیستم را خارج میکند و به درون قمقمه آب برمیگرداند تا مانع از جمع شدن شلنگها شود.
    میانگین زمان جهت بازدید و بررسی آب داخل رادیاتور و درب رادیاتور یک ماه بوده و این کار بایستی زمانی که موتور سرد است انجام شود.
    به هیچ وجه در زمان گرم بودن موتور درب رادیاتور را باز نکنید
    قابل ذکر است در صورت خرابی درب رادیاتور, فشار آب باعث سرریز از درب می شود و رد آب از زیر درب به سمت پایین روی گلویی رادیاتور مشهود است, که باید هر چه سریعتر درب تعویض شود, تا مانع از سوختن واشر سرسیلندر شوید.